Samtaleterapeut og veileder 

  • Samtaler og veiledning
  • Parterapi

  • Faser og overganger i livet
  • Mentoring for menn
  • Mannsgruppe

SMS – Skriv fullt navn og et par ord på hva det gjelder. Raskest svar – og oppsett av en time.
Epost – Skriv fullt navn, telefonnummer og et par ord om hva det gjelder, så tar jeg kontakt.

Lang og bred erfaring – kort ventetid

I vanskelige perioder i livet kan det være godt å få hjelp og støtte. Du trenger ikke stå i det alene. Som fagperson er jeg her for å lytte, støtte og hjelpe deg med å sortere tanker og følelser. Gjennom samtaler og veiledning jobber vi sammen for å skape positiv endring og finne veien videre.

Om meg

Ulf Erwin Schøien, f. 1962

Erfaring og praksis innenfor samtaler og veiledning siden 2007. Mange menneskemøter og bred erfaring fra mange temaer i livet. Jeg bruker både fagerfaringen og min egen erfaring inn i samtalene.

  • Utdannet Psykosyntesesamtaleterapeut, Gøteborg 2007
  • Utdannet Veileder, Gøteborg 2014
  • PREP (Prevention and Relation Enhancement Program) Modum Bad 2013
  • Div. kurs og gruppeerfaring.
  • Mannsgruppeerfaring gjennom flere tiår, samt veiledningsgrupper for flere helseinstitusjoner, både offentlig og privat.

Mine interessefelt; Skjønnlitteratur, dagbok og journalbok skriving, drømme tyding, humanistisk psykologi, eksistensiell og buddhistisk filosofi med mer.

Fagområder

Dette er noen av samtaleområdene jeg kan hjelpe deg med

Fagområder

Dette er noen av samtaleområdene jeg kan hjelpe deg med

Stort og lyst kontor, med god utsikt.

Samtaler og veiledning

Er du i en situasjon i livet der du kunne trenge samtaler eller veiledning? Jeg har lang erfaring med kvinner og menn i forskjellige aldre. De kommer med temaer i livene sine, som de synes er vanskelige og ønsker hjelp til å se nærmere på. Det er godt å kunne ha et eget sted å kunne snakke med en erfaren terapeut.

  • Står du fast i noen personlige utfordringer som er vanskelig å løse på egenhånd?
  • Er du i en parrelasjon som nå har blitt vanskelig og utfordrende for deg? Har det skjedd noe i relasjonen som har skapt en endring og som det kunne ha være godt å få noe veiledningsinnspill på?
  • Er du i en jobbsituasjon nå, der noen problemstillinger eller utfordringer har blitt tydelig? Dreier det seg om ditt eget arbeid eller handler det om forholdet til noen på arbeidsplassen din? Om du er ansatt, jobber som leder eller driver egen virksomhet så er du velkommen til konstruktive og løsningsorienterte samtaler.

Ta gjerne uforpliktende kontakt, skriv et par ord hva det gjelder og så vil du høre fra meg.  

Vi møtes i en samtale med det eller de temaene du ønsker at vi skal se på. Jeg vil bringe inn det terapeutiske og fagmessige i samtalen, som kan være en støtte og en god hjelp for deg i arbeidet. Det er en gradvis prosess der vi blir mer kjent og vi kan sammen undersøke det som du ønsker å se mer på. Denne formen er både trygg og ofte til stor hjelp. Dette blir helt ditt eget samtalerom.

Parterapi

Samtaler og veiledning for de parene som har et behov for å undersøke og se nærmere på sider av relasjonen. Temaer kan ofte aktualisere i relasjonen over tid – om det er endringer i paret eller individuelle endringer. Det at dere velger å sette av tid til meningsfulle samtaler kan være en god, fordypende og klargjørende investering.

  • Er det endringer i relasjonen eller livssituasjonen deres? Har det skjedd noe spesielt eller er det noe som har utviklet seg over tid?
  • Er dere i en overgang i livet, der relasjonen eller omstendighetene er i et skifte? Tilbakemeldinger fra mange par i terapi, er at de uttrykker at det er godt å kunne ha et helt eget sted å snakke sammen i og der man kan få innspill av en nøytral tredjepart.
  • Er det personlige endringer og behov som påvirker relasjonen deres nå?

Med lang erfaring så tilrettelegger jeg for et godt og tillitsfullt samtalemøte.

Det er mulig å ha oppfølgingssamtaler over tid, alt ettersom hva dere har behov for. Det er også mulig med individuelle samtaler, om det er ønskelig i parterapien.

Dere er velkomne til å ta uforpliktende kontakt, skriv gjerne noen ord om hva dere har behov for og evt. temaer som er viktig for dere. Så vil dere høre fra meg.

Vi møtes i en samtale med det eller de temaene du ønsker at vi skal se på. Jeg vil bringe inn det terapeutiske og fagmessige i samtalen, som kan være en støtte og en god hjelp for deg i arbeidet. Det er en gradvis prosess der vi blir mer kjent og vi kan sammen undersøke det som du ønsker å se mer på. Denne formen er både trygg og ofte til stor hjelp. Dette blir helt ditt eget samtalerom.

Faser og overganger i livet

Skjer det skift i liv et ditt? Er det noe som endrer seg slik at tilværelsen og livet ditt har blitt eller kommer til å bli annerledes? Kan dette oppleves som usikkert, utfordrende eller vanskelig? Livsendringer kan komme av endringer i forhold til egen helse, relasjoner, jobben, familien, i vennskap eller om du er i en overganger i forhold til din egen alder eller din partners alder?Billedlig er det som å forlate et kjent landskap, for så å gå inn i et nytt og kanskje helt ukjent landskap. I det som en forlater og i det nye kan det både være interessant og nyttig å snakke om og forstå mer om hva disse endringene kan handle om for deg eller dere.

  • Endringer og overganger kan ofte handle om: Opplevelsen av tap, det å finne nye mening, viktige valg som må tas, gammel identitet og ny identitet i forhold til hvem en er, det å ta ansvar og det å åpne opp for nye muligheter og veien videre i livet.
  • Endringer og overganger i forhold til alder. Det er spennende å snakke om for det skjer noe med oss når vi blir eldre. Om det dreier seg om å bli 50, 60, 70 eller en går mot de 80. I samtalene vi har vil vi snakke om hva vi forlater og hva vi går inn i. Hva dette nye kan dreie seg om? Jeg vil introdusere flere temaer i samtalene vi har som vil skape refleksjon og en større bevissthet i forhold til hva din aldersperiode kan handle om.

Det er mulig med jevnlige oppfølgingssamtaler over tid hvis det er ønskelig. Dette gjelder individuelt, men også de som ønsker å komme sammen som par. Temaene kan være mange. Ta gjerne uforpliktende kontakt og skriv et par ord hva det dreier seg om og så vil du høre fra meg.

Vi møtes i en samtale med det eller de temaene du ønsker at vi skal se på. Jeg vil bringe inn det terapeutiske og fagmessige i samtalen, som kan være en støtte og en god hjelp for deg i arbeidet. Det er en gradvis prosess der vi blir mer kjent og vi kan sammen undersøke det som du ønsker å se mer på. Denne formen er både trygg og ofte til stor hjelp. Dette blir helt ditt eget samtalerom.

Mentoring –
for menn

Jeg tilbyr respektfulle og erfaringsbaserte samtaler for voksne menn. Dette er en litt annen form for samtaler enn de tradisjonelle «terapeutiske» samtalene. Disse samtalene er mer åpne og i en dialog der vi tenker og reflekterer høyt i forhold til det som berører livet ditt nå.

For mange kan slike samtaler bli et fast holdepunkt. Det er en mulighet for å treffes jevnlig, eller en gang iblant for gode, fordypende samtaler over en kaffekopp. Mange av oss menn har en holdning av at vi greier oss helt selv, men kan også kanskje kjenne et behov for å kunne ha et helt eget sted for slike meningsfulle samtaler?

Hvem kan samtale / mentoring passe for:

  • Voksne menn, som kan ha nytte og glede av en åpen, utvekslende samtale om forskjellige områder av livet. Du vil få innspill, refleksjoner og tanker som kan være berikende.
  • Temaene og livssituasjonen din blir utgangspunktet for samtalen vi har, men jeg kan også komme med forslag til aktuelle og interessante temaer ut ifra hvor du er i livet.
  • Du har gått i samtaleterapi tidligere og ønsker nå en mer åpen og ledigere, utvekslende samtaleform.

To muligheter for å møtes til samtale / mentoring:

  1. På mitt kontor i Moss.
  2. I det offentlige rom. For noen kan det passe bedre å møtes i andre omgivelser enn på et kontor. Det kan være en kafe eller et kunstgalleri i Moss eller i Oslo. Her kan jeg komme med flere gode anbefalinger til møtesteder. Jeg har brukt disse offentlige stedene til samtale / mentoring gjennom flere år og de fungerer godt.

Ta gjerne en uforpliktende kontakt om du har spørsmål i forhold til samtale / mentoring eller om du har noen temaer som kunne være aktuelt for deg? Så vil du høre fra meg.

Vi møtes i en samtale med det eller de temaene du ønsker at vi skal se på. Jeg vil bringe inn det terapeutiske og fagmessige i samtalen, som kan være en støtte og en god hjelp for deg i arbeidet. Det er en gradvis prosess der vi blir mer kjent og vi kan sammen undersøke det som du ønsker å se mer på. Denne formen er både trygg og ofte til stor hjelp. Dette blir helt ditt eget samtalerom.

Mannsgruppe

Mannsgruppe og hvordan du kan lage din egen mannsgruppe. Er du nysgjerrig på eller har du et ønske om å ha din egen mannsgruppe? En mannsgruppe er 3 – 5 menn som møtes jevnlig for å ha personlige samtaler sammen. Her deler de hvor de er og hva som skjer i livene deres. Om det er jobb, relasjoner, familie, interesser, drømmer, mening eller refleksjoner. Det er godt å kunne sette ord på hvor en selv er i livet og det er fint å høre andre menn fortelle om sine liv. Gjennom samtalene får en selv ofte nye og tydeligere perspektiv på eget liv. Gleder, vanskeligheter og utfordringer deles i samtalene og møtene oppleves som støttende, åpne og ærlige. I denne fordypningen og i denne kontakten så skjer det noe med oss som menn.

Vi går gjennom;

  • Hva ønsker du/ dere å få ut av disse møtene og hvordan tenker dere formen skal være på gruppen din/deres?
  • Praktisk, hvordan få menn inn i gruppen og hvilken form, rammer og struktur kan være nyttig å vite om?
  • Hvordan fordype samtalene og dialogen gjennom gode og enkle kommunikasjons teknikker i gruppen – såkalte gode «kjøreregler»?
  • Hva kan samtale-temaene være, og hva er de gode «kom i gang» temaene?

Jeg har selv over 20 års erfaring med mannsgrupper og jeg bringer denne erfaringen inn i samtalene vi har. Er du eller flere av dere interesserte, ta gjerne kontakt og skriv noen ord. Jeg kan også bidra med hjelp til oppstart eller temaer til grupper som er etablerte og som trenger litt påfyll eller et tydeligere fokus.

Vi møtes i en samtale med det eller de temaene du ønsker at vi skal se på. Jeg vil bringe inn det terapeutiske og fagmessige i samtalen, som kan være en støtte og en god hjelp for deg i arbeidet. Det er en gradvis prosess der vi blir mer kjent og vi kan sammen undersøke det som du ønsker å se mer på. Denne formen er både trygg og ofte til stor hjelp. Dette blir helt ditt eget samtalerom.

Ta kontakt, hvis du er nysgjerrig på dette. Send sms til tlf. 930 25 465 eller send en e-post til ulfschoien@online.no
Skriv et par ord hva det gjelder, samt fullt navn og telefonnummer. Jeg gir deg raskt svar og timeforslag.

Digitale møter

Det er fint å ha et personlig møte på mitt kontor for å bli kjent, hvis det er mulig. Etter det kan vi gjerne bruke TEAMS eller en kombinasjon av TEAMS og personlig møte. Jeg har kontor både i Moss og Oslo.

kontakt

SMS – Skriv fullt navn og et par ord på hva det gjelder. Raskest svar – og oppsett av en time.
Epost – skriv fullt navn, telefonnummer og et par ord om hva det gjelder, så tar jeg kontakt.

Kort avstand fra E 6, fra avkjøring ca. 8 minutter til kontoret.
Gode parkeringsforhold.

Jeg er også tilgjengelig i Oslo ved behov, i Baldersgt. 11.

Reisevei og avstand:
Det er mange som uttrykker at reiseveien kan være nyttig, for en får da tid til å reflektere over den timen man skal til og en får også tid til å få reflektert over timen man har hatt. Hvis man ønsker å bruke litt ekstra tid i Moss, så vil jeg anbefale fine turområder ved sjøen, med to kafeer på Alby, Jeløy.

Priser

  • Samtale og veiledning 1 time/ 60 minutter; kr. 1106,- inkludert mva.
  • Parsamtale 1,5 timer/ 90 minutter; kr. 1988,- inkludert mva.
  • Firma veiledningssamtale 1 time/ 60 minutter; kr. 1400,- inkludert mva.
  • Tema kurs og undervisning 1,5 timer/ 90 minutter kr. 1800,-

Avbestilling

Ved avlysning av oppsatt time må dette skje 24 timer (1 virkedag) før timen. Hvis ikke må timen betales til full pris. Dette gjelder også ved sykdom.